Tuki ja FAQ

MYYNNISTÄ

MYYNNISTÄ

MadeBy Käsityökorttelin käyttö on helppoa ja turvallista. Käsityöyrittäjä avaa itselleen käyttäjätilin, kirjoittaa myytävästä tuotteesta tuotekuvauksen ja muita tietoja, sekä lataa muutaman kuvan esittelyä varten. Tuotteen laittaminen myyntiin kestää noin 3 minuuttia. Kun tuote on ostettu, käsityöyrittäjä lähettää tuotteen ostajalle. Kerran kuussa käsityöyrittäjä saa maksun kaikista edellisen kuun myynneistä. MadeBy Käsityökorttelista löytyy kaikki tarvittava menestyksekkääseen myyntiin ja markkinointiin. Käsityöyrittäjä saa itse päättää mitä ja millä hinnalla hän haluaa myydä. Myytäviä tuotteita voi jokaisella myyjällä olla kerralla esillä 4 sivua, eli 48kpl.


Kuinka voin hakea myymään tuotteita madeby:ssä?
1.Mene aloitussivulle.
2 Klikkaa “KIRJAUDU”
3.Klikkaa alasvetovalikosta ”LIITY TEKIJÄKSI”
4.Täytä yhteystietosi. HUOM: Sinulla täytyy olla Y-tunnus rekisteröityäksesi. Jos sinulla ei ole Y-tunnusta, lue kohdat ”Kuka voi myydä” ja ”Minulla ei ole toiminimieä. Mitä minun tulisi tehdä?”. Sinun tulee myös olla Suomen käsityöyrittäjät ry:n, sekä Käsityökorttelin jäsen.
5. Lue käyttöehdot ja myyntisopimus huolella ja klikkaa “Hyväksyn käyttöehdot" hakemuksen alalaidasta.
6. Klikkaa “rekisteröidy.”
7. Kun saamme hakemuksesi käsiteltyä, lähetämme sinulle aktivointikoodin sähköpostitse.
8. Luomme sinulle alikauppiastunnuksen Checkoutin palveluun. Saat siitä ilmoituksen sähköpostiisi. Käy täyttämässä yhteystietosi Checkoutin palvelussa ja allekirjoita alikauppiassopimus. Kun Checkout on hyväksynyt sopimuksesi kaikki on valmista ja voit alkaa myymään!

Kuka voi myydä?
Sinun täytyy olla Suomen käsityöyrittäjät SKYT ry:n ja Käsityökorttelin jäsen. Jäseneksi voit hakea täällä https://skytry.fi/liity-jaseneksi/ ja Käsityökorttelin kriteerit voit lukea https://skytry.fi/kasityokortteli/


Minulla ei ole toiminimieä. Mitä minun tulisi tehdä?
1. Liiketoiminnan aloittaminen toiminimellä on helppoa ja yksinkertaista. Löydät siitä lisää tietoa tästä linkistä:
www.vero.fi
2. Jos haluat kuulla lisää ja olet vakavissasi aloittamassa liiketoimintaasi, ole meihin yhteydessä sähköpostitse. Neuvomme mielellämme!

Maksaako tilin avaaminen jotain?
Sekä myyjä- että käyttäjätilin avaaminen on ilmaista.
SKYT ry:n ja Käsityökorttelin jäsenet voivat avata tilinsä ja laittaa tuotteita myyntiin ilmaiseksi. Tavoitteemme on antaa käsityöyrittäjille mahdollisuus näkyä markkinoilla paremmin ja helpommin. Haluamme myös tehdä ainutlaatuisten ja hyvälaatuisten suomalaisten käsityönä valmistettujen tuotteiden löytämisen helpommaksi asiakkaille. Madebyn myyntikomissio on 20%. Katso alla: Madebyn komissio

Kuinka laittaa tuote myyntiin?
1.Rekisteröidy  (Kuinka voin hakea myymään tuotteita madeby:ssä?)
2. Kirjaudu sisään kauppaasi.
3. Valitse "Lisää uusi tuote."
4. Nimeä tuotteesi.
5. Valitse kategoria. Jos sopivaa kategoriaa, tekniikkaa tai meteriaalia ei löydy, voit ehdottaa meille uuden avaamista. Ennen kuin saamme uuden kategorian avattua, voit valita kategoriaksi, tekniikaksi tai materiaaliksi "Muu."
6. Valitse väri, materiaali ja tekniikka.
7. Kirjoita yksityiskohtainen kuvaus tuotteetasi. Kirjoita esimerkiksi tarina tuotoksesi takana, inspiraatiostasi tms. Jos tuote on jollain lailla vaarallinen (terävä, saattaa aiheuttaa allergisia reaktioita, tms.), ole hyvä ja kirjoita myös se tuotekuvaukseesi. Kuvauksessa on myös hyvä lukea tuotteen käyttötarkoitus, ettei sitä vahingossa käytetä väärin.
8. Lisää 2-6 kuvaa tuotteesta. Lisää ainakin kaksi: yleiskuva ja yksityiskohtaine kuva. Jos mahdollista, enismmäisen kuvan olisi hyvä olla valkoista taustaa vasten. Kuvan maksimikoko saa olla 1500x1500 pikseliä. Katso kohdat: Kuinka ottaa hyviä kuvia? ja Mitä jos kuva on liian iso?
9. Klikkaa "hyväksy."
10. Voit muuttaa kuvaustasi ja lataamiasi kuvia, tai myös poistaa tuotteen myöhemmin klikkaamalla: "Hallinnoi kauppaasi."
11. Kun tuote on myyty, lähetämme sinulle sähköpostitse ostajan antaman toimitusosoitteen. Sinun tulee lähettää tuote kahden työpäivän kuluessa ostajalle.
12. Saat maksun tilillesi myydyistä tuotteistasi kerran kuussa, aina viidestoista päivä. Esimerkiksi, kaikki myynti mitä teet 1.3.-31.3. tilitämme sinulle 15.4.. Tämä siksi, että asiakkailla on verkkokaupassa mahdollisuus palauttaa ostettu tuote tietyn ajan sisällä. Tällä käytännöllä varmistamme, että voimme myös palauttaa rahat tarvittaessa helposti.

Miksi minun pitää valita myyjänä, mitä ALV:tä käytän?
Sinulla täytyy myyjänä madebyssä olla vähintäänkin toiminimi, eli olet tosissasi tuotoksiesi myynnistä. Tämä myös tarkoittaa, että joudut ehkä maksamaan veroa tuotoksiesi myynnistä.Se, minkä verran joudut maksamaan arvonlisäveroa, riippuu siitä paljonko liiketoimintasi liikevaihto on ja mitä tuotteita myyt:
0% ALV  - Jos sinulla esimerkiksi on toiminimi ja ansaitset toiminnallasi alle 8 500 € vuodessa..Oheisen linkin alta löydät lisätietoa toiminimestä: www.vero.fi
10% ALV  - Jos myyt taidetta, jota koskevat tietyt verohelpotukset: www.vero.fi
24% ALV – On normaali veroprosentti myynnistä.

HUOM: Se mitä ALV-prosenttia käytät ja mitä sinun kuuluisi käyttää, on sinun vastuullasi. Me emme tarkista sitä, onko se oikein. Jos et ole asiasta varma, tarkista asia veroviranomaisilta.

 

MadeBy Käsityökorttelin komissio
MadeBy käsityökorttelin komissio perustuu sinun antamaan nettohintaan (jonka näet hintalaskurista tuotetietojen antamisen kohdalla). Sinun tulee siis merkitä ALV prosenttisi oikein, jotta tiedämme paljonko tuotteen nettohinta on. Hintalaskuri on suunniteltu siten, että voit syöttää siihen summan jonka haluat myynnistä itsellesi, ja laskuri laskee puolestasi verot, komissiot jne.


Milloin minun pitää lähettää tuote ostajalle?
MadeBy Käsityökorttelin yleisohje on, että myyjän tulee lähettää tuote asiakkaalle kahden työpäivän sisällä siitä, kun hän on saanut tiedon toteutuneesta kaupasta. Jos tämä ei jostain syystä ole mahdollista (jos olet esimerkiksi lomalla), OLE HYVÄ JA KIRJOITA TÄSTÄ TIETO JOKO TUOTEKUVAUKSEEN TAI OMAAN ESITTELYYSI. Esimerkiksi: "Olen lomalla 21.1.-30.1. ja lähetän kaikki sillä välin ostetut tuotteet 1.2." Tällä tavoin ostaja tietää tilanteen ennen ostopäätöksen tekoa.

Kuinka ottaa hyviä kuvia?
1. Kaikkien palveluun ladattuujen kuvien tulisi olla hyvälaatuisia.
2. Sinulla tulisi aina olla ainakin kaksi kuvaa yhdestä tuotteesta: yksi lähikuva, ja yksi, missä koko tuote näkyy.
3. Jos mahdollista, käytä valkoista taustaa kuvissasi.
4. Internetistä löytyy useita sivustoja, joissa annetaan vinkkejä hyvien kuvien ottamisesta.

Muistathan, että himmeät kuvat eivät tule klikatuksi, hyvin valaistu kuva on kaikkein tärkein!

Kuvausavuksi valaistusongelmiin:
Pieniä valolaatikoita voi ostaa verkosta edullisesti, suuremman voi tehdä helposti aivan itse esimerkiksi seuraamalla ohjetta: https://www.youtube.com/watch?v=T6fnHEvLyAE , vaikka et osaisikaan sujuvasti kuunnella englannin kieltä, ohjeet on esitelty selkeästi videolla.
Ulkona kuvaaminen on yksi vaihtoehto, mutta silloinkin tulee valita valoisa päivä ilman suoraa auringonvaloa. Valaistusta voi parannella hieman jälkikäteen alla olevilla neuvoilla.


Mitä jos kuva on liian iso, tai väritys/valaistus on huono?
Voit ladata palveluun kuvia, joiden maksimiresoluutio on 1500x1500 pikseliä. Kuvan koon muuttaminen on helppoa. Väritys- ja valaistusongelmaankin löytyy kuvankäsittelyapua, mutta tärkein olisi saada kuvaan hyvä valaistus jo kuvaustilanteessa.

Kuvien käsittely GIMP-ohjelmalla:

1. Lataa verkosta ilmainen ohjelma: https://www.gimp.org/

2. Avaa kuvasi ohjelmassa.

3. Kuvan rajaaminen neliöksi rajaustyökalua käyttäen:
Klikkaa rajaustyökalu aktiiviseksi ja vedä kuva-alue sopivaksi ja klikkaa ok.



4. Kuvan koon muuttaminen 1500px x 1500px. Kun kuvasi on rajattu neliöksi, klikkaa sitten ylävalikosta Kuva -> Skaalaa kuvaa ja kirjoita kuvasi kooksi Leveys:  1500 ja Korkeus: 1500, klikkaa sitten Skaalaa. Ei haittaa jos kuvasi on pienempi kuin 1500 x 1500, mutta silloin tuotekuvaasi ei saa klikattua suuremmaksi tuotesivullasi.

5. Kuvan koon pienentäminen rajaamatta, eli skaalaamalla.
Valitse ylävalikosta Kuva ->Skaalaa kuvaa, kirjoita kuvan kooksi 1500px, niin että kuvasi suurempi mitta (pituus- tai leveysmitta) on 1500px, varmista että kuvan vieressä oleva lukko on suljettuna. Klikkaa enter, jolloin kuvakoon pienempi mitta muuttuu automaattisesti oikaan kokoon. Valitse Skaalaa. Jos kuvasi ei ollut neliö, jatka allaolevalla ohjeella kuvaan kankaan muuttaminen neliömuotoon.



6. Kuvan muodon muuttaminen neliöksi rajaamatta.
Valitse ylävalikosta Kuva -> Kankaan koko -> avaa lukko kankaan kokovalikkojen vierestä klikkaamalla ketjun kuvaa



-> Aseta pienempi luku suuremman luvun mukaiseksi -> klikkaa Keskitä/Center-painiketta, valitse alempaa Tasot-valikosta Kaikki tasot ja Täytä-valikosta Valkoinen, sitten klikkaa Resize.

7. Kuvan valaistuksen korjaaminen. Valitse ylävalikosta Värit -> Käyrät -> tartu hiirellä käyrästä ja liikuttele sitä, kunnes kuvan valaistus on mieleisesi. Lisäksi voit käyttää avuksesi Värit -> Kirkkaus-kontrasti ja lisätä hieman kontrastia. Voit myös kokeilla väritasapainoa ja värikylläisyyttä. Kokeilemalla oppii!

8. Jos teet jotain väärin, valitse ylävalikosta Muokkaa -> Kumoa

Lopuksi tallenna kuvasi valitsemalla ylävalikosta Tiedosto -> Export as/Vie nimellä-> Kirjoita kuvasi nimi ja lisää .jpg-pääte, esimerkki: Kukkahattu.jpg -> klikkaa Vie.


Miten lähetän tuotteen?
Olemme pyrkineet tekemään tuotteiden lähettämisen mahdollisimman vaivattomaksi. Siksi madeby.fi laskee valmiiksi tuotteen lähetyshinnan Postin hinnastojen mukaan. Lähetyksen hinnoittelussa on myös vaihtoehto, jossa hintaan sisältyvät lähetyskulut.
Normaaleihin lähetyksiin suosittelemme, että käytät vähintään ”Kirjattu kirje”-muotoa. Tämä suositus johtuu siitä, että näin sinä ja asiakas voi seurata jokaista lähetettyä tuotetta posti.fi:n seurantapalvelusta, ja näin voit varmistua siitä, että tuote menee perille.
Jos kuitenkin hinnoittelet tuotteesi niin, että Kirjatun kirjeen postituskulut ovat suhteettoman korkeat tuotteen hintaan nähden, voit toki lähettää tuotteen myös normaalina kirjeenä. Tämän teet kuitenkin omalla riskillä. Jos tuote tällöin katoaa matkalla, varmista että sinulla on aina valmiina vastaava tuote, jonka voit lähettää asiakkaalle ilman lisäkustannuksia. Sen jälkeen voit itse reklamoida Postia.


MadeBy Newsletter
Lisää sähköpostiosoitteesi saadaksesi Madeby-verkkokaupan tuoreimmat uutiset.